Meldpunt

Het Meldpunt ondersteunt het Platform Hulpverlening, de Klachtencommissie en de Compensatiecommissie.
Dat houdt onder meer in:
  • Registreren van klachten en meldingen.
  • Bewaken van de te nemen stappen bij hulpverlening, klachtbehandeling en behandeling van aanvragen voor compensatie
  • Beheer van de fysieke klachtdossiers
  • Beantwoorden van vragen
Ondersteuning van het Platform Hulpverlening
  • Intake gesprekken, indien gewenst via toegewezen vertrouwenspersoon
  • Inventariseren van de hulpbehoefte
  • Misbruikslachtoffers zo nodig in contact brengen met specialisten in psychische hulpverlening
Ondersteuning van de Klachtencommissie
  • Een advocaat toewijzen aan misbruikslachtoffers
  • Het traject tot klaagschrift en verweerschrift bewaken en controleren
  • Klagers, aangeklaagden en betrokken kerkelijk gezagsdragers tussentijds informeren
  • De organisatie rond de zittingen verzorgen
  • Beslissingen van Klachtencommissie en kerkelijk gezagsdragers publiceren op de website. Dit gebeurt anoniem.
Ondersteuning van de Compensatiecommissie
  • Versturen en registreren van aanvraagformulieren aan misbruikslachtoffers met een gegronde klacht
  • Klagers, aangeklaagden en betrokken kerkelijk gezagsdragers tussentijds informeren
  • Het voeren van de correspondentie
  • Bewaken dat kerkelijke gezagsdragers tijdig de toegekende compensatiebedragen uitbetalen